Voor uw gezondheid adviseren wij u om deze pagina staand te lezen!

Staat u? Ja? Een pak van ons hart! En van dat van u. Want de hele dag zitten vergroot de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. U loopt bovendien een groter risico om diabetes, een depressie of zelfs kanker te krijgen. Zélfs als u elke dag sport. Dat zijn dus al vijf redenen om te kiezen voor dynamisch werken.

Zoveel zitten we.

Kantoormedewerkers zitten vaak meer dan 10 uur per dag. Dat begint met het ontbijt, dan zitten we in de auto of in de trein en vervolgens achter ons bureau. Misschien staan we nog even achter de pannen, maar dan is het al weer tijd om aan tafel te gaan zitten. Daarna ploffen we op de bank. Zelfs op onze vrije dagen zitten we vrijwel de hele dag.

Dynamisch werken is gezond werken!

Afwisselend zitten en staan en elk half uur twee minuten bewegen is dé manier om gezondheidsproblemen te voorkomen. Dynamisch werken noemen we dat. Het geheim zit ‘m in de been- en bilspieren, de grootste spieren van ons lichaam. Het gebruik van deze spieren helpt diverse (verbrandings)processen op gang. De hersenen krijgen meer bloed en zuurstof, waardoor allerlei hersen- en stemmingsbevorderende stofjes vrijkomen.

Dynamisch werken, zo zorgt u dat het loopt

Dynamische werkplekken maken een kantoor natuurlijk nog niet gezond. Het (juiste) gebruik ervan wel. En dat staat of valt met de implementatie. Ons advies: begin klein. Bijvoorbeeld met staand vergaderen, bij voorkeur met twee minuten pauze per half uur. Kies verder voor een stap-voor-stap invoering met maar een paar zit sta werkplekken. Bouw het aantal zit sta bureaus dan langzaam op. Zo blijft gezond werken interessant en geen verplicht